افزایش مصرف غلات کامل می تواند تاثیر اقتصادی دیابت نوع 2 را به میزان قابل توجهی کاهش دهد

25 اکتبر 2021 - بر اساس مطالعه اخیر دانشگاه فنلاند شرقی و موسسه ی سلامت و رفاه فنلاند، افزایش مصرف غذاهای تهیه شده از غلات کامل می تواند به طور قابل توجهی بروز دیابت نوع 2 و هزینه های مربوط به درمان آن را در فنلاند کاهش دهد. این یافته ها در ژورنالNutrients منتشر شد.

پروفسورJanne Martikainen ، از دانشگاه فنلاند شرقی، گفت: مطالعه ما نشان می دهد که در حال حاضر مصرف یک وعده غلات کامل به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه، در مقایسه با افرادی که غذاهای حاوی غلات کامل مصرف نمی کنند، بروز دیابت نوع 2 را در سطح جمعیت و در نتیجه هزینه های مستقیم مرتبط با دیابت را کاهش می دهد. طی ده سال آینده، بسته به نسبت فرضی مصرف غذاهای تهیه شده از غلات کامل، پتانسیل جامعه برای صرفه جویی در هزینه ها از 300 میلیون یورو (3.3- درصد) تا تقریباً یک میلیارد (12.2- درصد) یورو به ارزش فعلی خواهد رسید. در سطح افراد، این به معنای افزایش سال های زندگی سالم تر است.

دیابت نوع 2 یکی از بیماری های مزمن در فنلاند و در سطح جهان با سریع ترین رشد است. تغذیه ی سالم که از مدیریت وزن پشتیبانی می کند، کلید پیشگیری از دیابت نوع 2 است. ارتباط مصرف روزانه غذاهای تهیه شده از غلات کامل با کاهش خطر ابتلا به دیابت در مطالعات متعدد نشان داده شده است.

دکتر Jaana Lindström ، مدیر تحقیقات موسسه بهداشت و رفاه فنلاند می گوید: طبق توصیه‌های تغذیه‌ای، بسته به انرژی مورد نیاز هر فرد، حداقل 3 تا 6 وعده از غلات کامل باید روزانه مصرف شود. یک سوم از فنلاندی‌ها حتی یک وعده از غلات کامل را در روز نمی‌خورند و دو سوم آن‌ها، فیبر بسیار کمی مصرف می‌کنند.

مطالعه‌ی اخیر، از یافته‌های مطالعات فالوآپ ملی، مانند مطالعه ی  FinHealth، برای ارزیابی اثرات سلامتی و اقتصادی افزایش مصرف غذاهای تهیه شده از غلات کامل بر پیشگیری از دیابت نوع 2، استفاده کرد.

پرفسور مارتیکاینن می گوید: با ترکیب داده‌های استخراج شده در سطح جمعیت در مورد بروز دیابت نوع 2 و هزینه‌های درمان آن، و همچنین شواهد منتشر شده در مورد اثرات مصرف غذاهای غلات کامل بر کاهش بروز دیابت نوع 2، ما توانستیم مزایای بالقوه سلامتی و اقتصادی از دیدگاه اجتماعی و فردی را به تصویر بکشیم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-10-consumption-grains-significantly-economic-impact.html